середа, 15 березня 2017 р.

Тема.  Індійська народна казка «Фарбований шакал».
Мета: Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки
·        навчальна: ознайомити із казкою, її ідейно-художніми особливостями;
·        розвивальна: розвивати навички виразного читання казок, виділення головних епізодів, переказування, висловлення свого ставлення до духовних надбань минулого;
·        виховна: виховувати високі моральні якості, любов до книги.

Теорія літератури: народна казка, збірка, головна думка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Складання «асоціативного куща»

к

расива



  А

легорична



3

ахоплююча



к

орисна



А

вторитетна



2. Перевірка домашнього завдання
Наведення прикладів до різновидів казок, алегорії та антитези.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. «Мудреці всіх народів, люди усього світу прагнуть, щоб їх зрозуміли, різними хитрощами намагаються відкрити всю мудрість, яка є в них...» — писав Ібналь-Мукаффа (VIII ст.), пере­кладач «Панчатантри» арабською мовою.
«Панчатантра» — чи не найдавніша збірка індійських казок, яка протягом півтори тисячі років перекладалися майже всіма мо­вами світу.   Назва збірки означає «П'ять книг» або «П'ять кошиків житейської мудрості», а написана вона санскритом, літературною мовою стародавніх індусів, що є прабабусею й нашої української мови. Ось як здалека, із якої глибини віків примандрувала до нас казка «Фарбований шакал», із котрою ми познайомимося на сьо­годнішньому уроці. 
III.         СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.  Повідомлення про Індію.
2.Повідомлення учня про шакала як тварину, огляд ілюстрацій
3.  Виразне читання індійської народної казки «Фарбований шакал»
4.Словникова робота
·        Забився — забіг;
·        Шіва — бог-руйнівник і водночас творець, один з головних богів індуїстського пантеону;
·        брахман — в Індії — особа, що належить до вищої касти (пер­вісно — до касти жерців);
·        помазаний на царство — освячений, призначений;
·        піддані — слуги;
·        пройдисвіт — обманщик;
·        тужливе — сумне.
5. Обмін враженнями про прочитане
- Чи сподобався вам твір, чим саме?
- Що сподобалося, чому?
- Що здалося незрозумілим?
6. Евристична бесіда, спостереження над текстом, виконання
завдань пошуково-дослідницького характеру.
- Прочитайте перші два абзаци казки. Про що вони свідчать, як характеризують героя? (Шакалові жилося нелегко, не завжди йому таланило; він страждав від голоду, піддавався нападам собак; у скрутну хвилину знайшов вихід, ускочивши в бочку з фарбою, і врятувався.) Чому сильні лісові звірі так злякалися Чандарави? (Він був незвичайного синього кольору; напевне, завжди чекали чуда; були боязливими, намагалися триматися подалі від імовірно­го лиха.)
·        Як шакал скористався ситуацією, як це його характеризує? (Шакал побачив страх і збентеження лісових мешканців, ви­явив кмітливість і назвався царем.)
·        Як правив новий цар? (Задобрив сильних звірів високими поса­дами; родичів, щоб не впізнали, прогнав геть; здобич, яку йому приносили і котру не міг з'їсти, «милостиво» розподіляв між підданими.)
·        Прочитайте передостанній абзац казки («Якось, сидячи на раді... голосно завив у відповідь») і схарактеризуйте за ним ге­роя. (Шакал забув про обережність, заговорила в ньому кров рідні, він завив по-шакалячому й видав себе.)
·        Як вам здається, чи не занадто жорстоко вчинили з героєм зві­рі, адже він лише їх обманув, особливого зла не зробив?
7. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте головну думку казки. Очікувані відповіді
Не можна обманювати.
Не слід видавати себе за іншого, того, ким ти не є насправді, кращим, сильнішим, адже це обов'язково з'ясується.
                
         Шакал, втілення бога    Анубіса (усипальня фараона Тутанхамона)
8.  Творча робота
Визначте, які деталі вказу­ють, що це казка східних народів, індійська казка?
(Згадуються боги індійсько­го народу — Шіва, жерці.
Ім'я у героя індійське —
Чандарава. Шакали, леви, тигри, пантери водять­ся здебільшого в Азії. Об­раз шакала зустрічається
й у мистецтві, наприклад
«золотий вовк» — це єги­петський бог Анубіс.)
9. Слово вчителя
— Історія фарбованого шакала народилася в Стародавній Індії
й помандрувала світом. На її основі та на основі численних переро­бок видатний український письменник Іван Франко написав каз­ку «Фарбований Лис», поему «Лис Микита». Остання послужила
основою сюжету мультфільму.
10. Слово вчителя
— Нескінченними звивистими шляхами через багато народів
і поколінь дійшли до нас казки, оповідання й навіть романи, пові­сті, поеми про пригоди звірів. Особливо популярними були оповід­ки про хитрого Лиса (французький «Роман про Ренара», «Райнеке
Лис» Й. В. Ґете, українські й російські народні казки). Іван Фран­ко писав: «Я бажав не перекласти, а переробити стару повість про
лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу націо­нальну подобу. Я, так сказати, на чужий, позичений рисунок на­
клав наші кольори».
IV.         ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Творче завдання
Згадайте й опишіть ситуацію в сучасному житті (за власними спостереженнями), головна думка якої співпадала б із мораллю казки «Фарбований шакал». (Наприклад, хтось із учнів видавав себе за хорошого спортсмена або сміливця, але на уроці фізкуль­тури швидко виявився обман; гарного знавця комп'ютера і т. ін.).
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати, переказувати казку, виділяти го­ловні епізоди, характеризувати героїв; зробити за бажанням ілю­страції. Окремим учням підготувати повідомлення про Японію.
VI.         ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
 Продовжте речення:
— Індійська народна казка «Фарбований шакал» доводить усім
нам, що...










ДОДАТОК №  1
Індія — країна, що славиться величезним культурним спад­ком, багатовіковими традиціями та яскравими архітектурними пам'ятками. Індія — країна контрастів та надзвичайно мирних людей, які за останні 10 тисяч років не завоювали жодної країни. Понад 5000 років тому індійці створили культуру в долині річки Інд (цивілізації долини Інду).
Назва «Індія» походить від назви річки Інд, в долині якої зна­ходилися будинки перших поселенців. В Індії були винайдені шахи. Алгебра, тригонометрія та обчислювальні науки теж виник­ли в Індії.
Індія — шоста за величиною країна в світі і одна з найдавні­ших цивілізацій.
ДОДАТОК №2   
Шакал — невеликий звір, зовні схожий на вовка, але стрункі­ший і легший за нього. Довжина його тіла без хвоста сягає 80 см, а висота не перевищує 50 см. Загальне забарвлення шакала в ціло­му сіре з відтінком жовтого, рудого. На спині та на боках перехо­дить в чорне, а на череві й горлі в ясно-жовтий, кінець хвоста чор­ний. Шакал — звичайний звір в Південній Азії. Він поширений по всій Індії, на Близькому і Середньому Сході, в Середній і Малій Азії, в Африці та ін. Часто шакали оселяються поблизу людсько­го житла і при нагоді виходять на поля, а також крадуть свійську птицю. У Індії та Пакистані ночами нерідко можна побачити ша­калів, що блукають вулицями сіл і навіть міст.
Звичайний шакал — звір майже всеїдний. Ловить дрібних зві­рів і птиць, а також ящірок, змій, жаб, равликів; поїдає багато комах — жуків, коників. Полюють шакали частіше поодинці або парами, зрідка невеликими групами. Шакал — високорозвинена тварина, він не лише розумний і хитрий, а й вельми спритний та моторний. Може схопити птицю, що вже піднялася в повітря. Ша­кал — хитрий і нахабний звір. За зухвалістю нападів на пташники й селянські комори він, мабуть, перевершує навіть лисиць. Проте дуже боязкий, щоб першим нападати на людину. Перед виходом на полювання звір видає гучне виття, яке негайно підхоплюють інші тварини, що знаходяться поблизу. У похмуру й передгрозову днину вони більше мовчать, але багато виють в ясні ночі. У деяких місцевостях шакал абсолютно не боїться людини і може стояти край дороги майже за десять кроків від селян. Але полювання на шакала рідко буває вдале — той дуже хитрий, щоб попастися на очі мисливцеві-початківцю або у капкан.
Шакалові відведено важливе місце у фольклорі народів Азії та Африки. Він — популярний персонаж індійських казок, в яких зазвичай виступає як боязкий, але спритний пройдисвіт, що обма­нює всіх зустрічних. У багатьох народів образ шакала негативний, хоча і не настільки огидний, як образ гієни. Так, на мусульман­ському Сході шакал асоціюється з підлабузництвом, боягузтвом, підлістю. У цих країнах слова «шакал», «син шакала» — грубі лайки. Таким шакала зобразив Р. Кіплінг у «Книзі джунглів».


1 коментар:

  1. “Я не міг би закрити свій перший дім без пана Бенджаміна Лі! В цій угоді Бенджамін та його команда пішли за мене. Він з легкістю впорався з моїм дуже жорстким часом, і завжди був доступний для мене, коли у мене були запитання (а в мене було багато), навіть коли він був далеко від офісу, що я дуже вдячний! Він та його команда впорались із багато продавців у останню хвилину і невтомно працювали, щоб переконатись, що я можу закрити до закінчення терміну оренди (і моєї допомоги на перший внесок). Містер Бенджамін - надзвичайно обізнаний співробітник з питань позик, ввічливий і терплячий. Я пройшов кілька пропозицій щодо нерухомості до моєї остаточної покупки, і Бенджамін був там, щоб допомогти у кожному, часто координуючись із моїм агентом за лаштунками. Я відчував підтримку протягом усього процесу. Завдяки Бенджаміну та невтомним зусиллям його команди, я тепер пишаюся власником будинку! Я б закликав Вас розглянути Бенджаміна Бріеля Лі для будь-якого виду позики. Пан, Бенджамін Лі Контактна інформація. Через WhatsApp + 1-989-394-3740 Електронна пошта - 247officedept@gmail.com.

    ВідповістиВидалити

Контрольна робота №5. Тема: «Сила творчої уяви» Тести 5 клас

Контрольна робота №5. Тема: «Сила творчої уяви» Тести 1. Прообразом Аліси в книзі Л. Керролла «Аліса в Країні Див» стала:  А) дон...